پچ هوشمند روشی بدون درد برای تحویل انسولین

16 ژوئیه 2018 - یک پچ نظارت کننده بر قند خون در حال توسعه است که انسولین را در زمان نیاز از طریق میکرونیدلهایی به بدن بیمار تحویل می دهد. دانشمندان می گویند که این دستگاه می تواند در درمان دیابت انقلابی ایجاد کند و تحویل انسولین را به شکلی کم تهاجمی تر انجام دهد.
این پچ علاوه بر نظارت بر مقدار قند خون، می تواند با مجموعه ای از سوزن های توخالی 0.7 میلی متری از جنس سیلیکون، تحویل انسولین مورد نیاز بیمار را تسهیل کند. سوزنها در لایه ی بالایی پوست که فاقد سلولهای عصبی یا عروق خونی هستند، نفوذ کرده و در نتیجه تزریق بدون درد صورت می گیرد.
این سیستم نظارتی به یک گوشی هوشمند متصل خواهد شد تا هنگامی که بدن به دریافت انسولین نیاز دارد، به کاربر اطلاع دهد.
دانشمندان دانشگاه Swansea هم اکنون بر روی توسعه و ساخت میکرونیدلها در طی دو سال آینده تمرکز کرده اند.
پروفسور Owen Guy، رئیس دپارتمان شیمی در دانشگاه سوانسی، گفت: تعداد بسیار کمی نیدل توخالی تاکنون تولید شده است و قطعا تعداد زیادی از آنها در بازار وجود ندارد. من فکر می کنم این کمبود به این دلیل است که ساخت سوزنی توخالی در ابعاد میکرومتر به ویژه با یک نوک تیز چالش برانگیز است.
شدت تیزی نوک سوزن، تعیین کننده ی سهولت نفوذ آن در پوست است و بر بهره وری تزریق و همچنین بر بهره وری تحویل دارو به درون پوست تاثیر می گذارد.
پروفسور Guy گفت که تیمش در مراحل آخر تولید نمونه ی اولیه ی میکرونیدلهای توخالی است که هزینه تولید آن کمتر از 1 پوند است.این میکرونیدلها قبلا مورد آزمایش قرار گرفته اند و تاثیر آنها در سهولت تحویل موثر انسولین تایید شده است. او می گوید: اما قبل از اینکه ما به سوی انجام آزمایشات بالینی برویم و یک محصول مانند یک سیستم تحویل انسولین را عرضه کنیم، باید کارهای بسیار زیادی انجام شود.
تزریق حجم مناسبی از دوز انسولین و کنترل دوز از طریق یک سیستم متشکل از ابزارهای تشخیصی و تحویل دهنده واقعا مهم است و این کاری است که در آینده قرار است، انجام شود. این سیستم در واقع یک پچ پوشیدنی است که احتمالا باید روزانه تعویض شود.
به گفته ی تولید کنندگان این سیستم، امکان استفاده از میکرونیدلها برای مراقبت های بهداشتی فراهم خواهد شد و می توان از آن برای تزریق واکسن استفاده نمود. پروفسور Guy و تیم او برای توسعه ی میکرونیدلهای توخالی در حال کار با فناوری SPTS هستند که در نیوپورت مستقر می باشد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jul/smart-patch-could-make-insulin-delivery-less-painful-for-people-with-diabetes-97215703.html